Angsten en fobieën

- Centrum voor Stressmanagement -

boxAngst is goed. Angst behoed ons om dingen te doen die niet goed voor ons zijn. Angst is levensreddend. Maar… Wat als angstig bent terwijl je niet angstig zou hoeven of moeten zijn? Wat als je levensgeluk belemmerd wordt door angsten?

Angsten kunnen uitgroeien tot een fobie

Het kan bv zijn dat je een keer vast hebt gezeten in een lift. De eerst volgende keer, wanneer je gebruik wilt maken van de lift komt die herinnering weer boven. Je voelt het weer, je zit vast. Je kunt geen kant op. Je moet wachten tot je bevrijd wordt. Je voelt de spanning in je lichaam kruipen. Je adem gaat sneller. Je gaat hyperventileren. Je wilt vluchten.. Ineens is die lift een bedreigende plek. Je durft niet meer. Een fobie is geboren. We spreken hier van een enkelvoudige fobie. Deze zal je levensgeluk niet aantasten. Het is hooguit onhandig wanneer je in het vervolg gebruik moet maken van de trap.

Anders is het met angsten en fobieën waar je dagelijks mee wordt geconfronteerd.

Enkele soorten fobieën

  • Agorafobie - vanuit het Grieks vertaalt: marktvrees. Het begrip slaat op het overvallen worden door angstgevoelens op pleinen, straten, in massa’s, warenhuizen en dergelijke.
  • Sociale fobie. Hiervan spreek je als iemand sterke angst heeft in situaties waarin persoonlijke contacten een rol spelen
  • Hypochondrie. Angst om ziek te zijn/worden
  • Smetvrees oftewel besmettingsangst
  • Onheilsangst

Natuurlijk is dit maar een kleine greep uit alle belevingsvormen en beleven niet alle mensen deze angsten even intens.

Veel mensen met een fobie hyperventileren en alle mensen die hyperventileren ontwikkelen angsten die zich zelfs tot fobieën kunnen ontwikkelen.

Dit laatste is begrijpelijk, want het is behoorlijk traumatisch om een hyperventilatieaanval te krijgen. De reactie op een aanval is, dat men de situatie vermijdt waarin men zich bevond ten tijde van de hyperventilatieaanval. Alles is beter dan zo’n aanval.

Fobie en hyperventilatie

Fobieën en hyperventilatie horen bij elkaar, ze versterken elkaar en houden de angsten in stand. Dingen die voorheen zo gewoon waren en zonder bijgedachten gedaan konden worden kunnen nu ineens zoveel angst oproepen.

Wat te doen?

boxAnders dan het woord chronische hyperventilatie doet vermoeden is het heel goed mogelijk om in korte tijd deze klachten te overwinnen. Een zeer belangrijk onderdeel van de therapie zijn de ademoefeningen. Hiermee breng je de bloedgassen weer in balans en zorg je er voor dat onrust niet gaat ontwikkelen tot paniek. Je raakt minder uitgeput. Je zelfvertrouwen groeit. Je overwint je irreële angsten. Je krijgt de regie over je leven terug. Voor deze combinatietherapie, gesprekken en ademoefeningen zijn gemiddeld maar 9 sessies nodig. Ja, je leest het goed. 9 !

Het komt goed !

Heb je nog vragen of wil je een afspraak maken? Bel mij op 06-55 59 54 65 of stuur een mailtje

 

mijn motto


Een vogel is nooit bang dat zijn tak breekt, want hij vertrouwt niet op de tak maar op zijn eigen vleugels.


KLACHTEN - relatieproblemen - rouwverwerking - ANGST - traumaverwerking - FOBIE - nerveus -burn-out - STRESS - depressie - HYPERVENTILATIE - paniekaanvallen - slecht slapen - verlies - behandeling - ademhalingstherapie - autogene training -behandelingstraject - tarieven en vergoedingen -

.

cliënt vertelt


Marjan - Nu, na 1 ½ jaar is het gelukt de ...

Jan - Ondanks mijn giropas verlies vond ...

Mandy - Sinds het overlijden van mijn ...

.


Maak een afspraak