Autogene Training

- Centrum voor Stressmanagement -

boxWanneer je, om welke reden dan ook emotionele spanning ervaart dan zal dit ook lichamelijke klachten geven. Nek en schouderspieren voelen stijf en pijnlijk aan. Misschien heb je wel last van lage rugklachten. Hoe langer dit duurt, hoe gevoeliger je lijf wordt. Je spieren staan automatisch gespannen, je zenuwgestel raakt overgevoelig, je stofwisseling kan verstoord raken, net als je hormoonhuishouding. Zelfs je afweersysteem kan worden beïnvloed waardoor je vatbaarder wordt voor bv griep en verkoudheid. Je lijf voelt onrustig. Je hoofd maakt “overuren”, je bent moe. Alles lijkt in staat van alertheid te staan. Je probeert antwoord te vinden op je vraag: hoe krijg ik mijn rust terug.

Wat is er aan de hand?

Er is sprake van lichaamsautomatisme. Je lijf staat automatisch in de “vlucht of vecht” stand. Je weet niet meet hoe jij je moet ontspannen. Doordat je lijf niet meer weer hoe te ontspannen, is er hulp nodig.

Wat kan ik bereiken met autogene training?

Leren ontspannen door eerst te beginnen met leren herkennen en leren loslaten. Wanneer je lichamelijke spanning weet los te laten dan schept dit ook emotionele ruimte. Je lijf kan weer helen. Je komt weer bij jezelf. Tijdens onze gesprekken zal ik je daar alles over vertellen en je laten voelen door middel van een oefenschema en onze gesprekken. Dit is over het algemeen een kort durend traject.

Hyperventilatie en ademhalingsoefeningen

Emotie en ademhalen reageren op elkaar. Ben je rustig, dan zal ook je adem rustig zijn. Ben je opgewonden dan zal je adem wat sneller gaan. Heb je langere tijd spanning ervaren dan kan er een chronische hyperventilatie ontstaan. Je zult je daardoor extra gespannen voelen. Naast paniekgevoelens kun je zelfs fobieën ontwikkelen. Je bent steeds meer aan het “overleven”, met alle gevolgen van dien. Je systeem is op hol geslagen.

Wat te doen?

boxAnders dan het woord chronische hyperventilatie doet vermoeden is het heel goed mogelijk om in korte tijd deze klachten te overwinnen. Een zeer belangrijk onderdeel van de therapie zijn de ademoefeningen. Hiermee breng je de bloedgassen weer in balans en zorg je er voor dat onrust niet gaat ontwikkelen tot paniek. Je raakt minder uitgeput. Je zelfvertrouwen groeit. Je overwint je irreële angsten. Je krijgt de regie over je leven terug. Voor deze combinatietherapie, gesprekken en ademoefeningen zijn gemiddeld maar 9 sessies nodig. Ja, je leest het goed. 9 !

Het komt goed !

Heb je nog vragen of wil je een afspraak maken? Bel mij op 06-55 59 54 65 of stuur een mailtje

 

mijn motto


Een vogel is nooit bang dat zijn tak breekt, want hij vertrouwt niet op de tak maar op zijn eigen vleugels.


KLACHTEN - relatieproblemen - rouwverwerking - ANGST - traumaverwerking - FOBIE - nerveus -burn-out - STRESS - depressie - HYPERVENTILATIE - paniekaanvallen - slecht slapen - verlies - behandeling - ademhalingstherapie - autogene training -behandelingstraject - tarieven en vergoedingen -

.

cliënt vertelt


Marjan - Nu, na 1 ½ jaar is het gelukt de ...

Jan - Ondanks mijn giropas verlies vond ...

Mandy - Sinds het overlijden van mijn ...

.


Maak een afspraak